Roche kåret som Danmarks bedste lægemiddelvirksomhed

Med en placering som Danmarks 2. bedste arbejdsplads 2016 i kategorien mellemstore arbejdspladser (50-499 medarbejdere) - og den bedst placerede lægemiddelvirksomhed i denne kategori – kan Roche igen i år bryste sig af at være i den absolutte top af danske arbejdspladser.

Tirsdag aften strøg Roche ind på en fornem andenplads ved Great Place to Works kåring af Danmarks Bedste Arbejdspladser.

- Vi er meget stolte over at være gået fra en tredje- til en andenplads i år, specielt i en tid hvor vi har gennemført organisatoriske ændringer. Konkurrencen er benhård i kategorien mellemstore arbejdspladser, så bare det at ligge i top 5 er en præstation i sig selv. Vi kniber os selv i armen, men er også meget ydmyge over den flotte placering, fortæller en stolt Linda Vestergaard, HR direktør i Roche a/s.

Med årets placering fastholdt Roche en top 5-placering for 10. år i træk.

- Vi er alle meget glade og stolte over at modtage denne anerkendelse. I de sidste mange år har alle medarbejdere i Roche i fællesskab arbejdet systematisk på at skabe en levende og inspirerende arbejdsplads, og også at udvikle en omsorgsfuld kultur, der samtidig motiverer alle til at yde deres bedste, udtaler Linda Vestergaard.

Great Place to Work fremhæver og arbejdsmiljøet og kulturen i deres begrundelse for den flotte placering:

- Som led i et mål om at tiltrække og fastholde højt kvalificeret arbejdskraft har Roche i en lang årrække arbejdet fokuseret med at skabe et godt arbejdsmiljø med en høj grad af tillid, stolthed og fællesskab. Det har kvalificeret Roche til en plads på listen med Danmarks Bedste Arbejdspladser i alt 11 gange. Baggrunden for dette års flotte placering er blandt andet, at arbejdspladsen gør sig umage med at holde sine medarbejdere godt informeret via velfunderede og omfattende kommunikationspraksisser samt, at der på arbejdspladsen er gode udviklingsmuligheder for medarbejderne. Sidst men ikke mindst synes 95 % af medarbejderne, at det er et rigtig godt sted at arbejde, fortæller Liselotte Jensen, vicedirektør i Great Place to Work.

Great Place to Works undersøgelse af Danmarks Bedste Arbejdspladser 2016 er baseret på en spørgeskemaundersøgelse gennemført af de deltagende virksomheders medarbejdere samt en kulturanalyse af hver enkelt virksomhed. 128 virksomheder har deltaget i undersøgelsen, heraf 88 virksomheder i kategorien mellemstore arbejdspladser.

For yderligere information: Kommunikationschef Mia Riise Hansen, Roche a/s, telefon 42142958.

Great Place to Work-analysen

• Analysen af Danmarks Bedste Arbejdspladser 2016 er gennemført af Great Place To Work i Danmark i perioden januar til september 2016.
  • Arbejdspladsernes placering på listen over Danmarks Bedste Arbejdspladser bestemmes af medarbejdernes besvarelse af en spørgeskemaundersøgelse, som er gennemført på arbejdspladsen, samt af Great Place to Works evaluering af arbejdspladsens Kultur, udtrykt i en kulturprofil, som arbejdspladsen har indleveret til Great Place to Work.
  • I 2016 har i alt 128 arbejdspladser gennemført undersøgelsen. Heraf beskæftiger 88 af de deltagende arbejdspladser 50-499 medarbejdere, 14 beskæftiger flere end 500 medarbejdere og 26 arbejdspladser beskæftiger 20-49 medarbejdere.
  • Ifølge Great Place to Work® er en god arbejdsplads et sted, hvor du har tillid til de mennesker, du arbejder for, er stolt af det arbejde, du udfører og føler fællesskab med dine kolleger.

Undersøgelsen gennemføres hvert år på 7.000 arbejdspladser verden over, svarende til 10 millioner medarbejdere. Spørgeskemaet udfyldes af mere end 2,5 millioner medarbejdere på disse arbejdspladser.

Roche og Great Place to Work

• Roche har deltaget i undersøgelsen siden 2006 med følgende topplaceringer i kategorien mellemstore virksomheder (50-499 medarbejdere): 2016: 2 - 2015: 3 - 2014:2 - 2013:3 - 2012:1 - 2011:4 - 2010:4 - 2009:2 - 2008:4 - 2007:3 - 2006:6.
  • I 2015 og 2014 vandt Roche a/s specialprisen i Kommunikation.

Roche

• Roche a/s er et lægemiddelfirma og den førende leverandør af hospitalsmedicin i Danmark.
  • Roche a/s har ca. 130 medarbejdere og er dansk datterselskab i den globale Roche koncern, der har hovedsæde i Schweiz.
  • Udover Roche a/s er Roche koncernen i Danmark repræsenteret med 90 medarbejdere i ”Roche Diagnostics” samt ca. 70 i ”Roche Innovation Center Copenhagen” (tidligere Santaris, nu ét af Roches syv globale forskningscentre).

Roche globalt

• Roche er verdens største biotekfirma med næsten 92.000 kolleger verden over, hvoraf over 18.000 medarbejdere er beskæftiget med forskning og udvikling.
  • I 2015 investerede Roche næsten 64 mia. kr. i forskning og udvikling, svarende til godt 19 % af omsætningen på over 328 mia. kr., hvilket er enestående inden for lægemiddelbranchen.
  • Roches fokuserede forskningsindsats er baggrunden for at omkring 70 innovative lægemiddelkandidater er under udvikling. Roche er samtidig førende inden for diagnostik.
  • I dag har Roche sit hovedfokus på følgende sygdomsområder
    • Kræft (for eksempel brystkræft og lymfeknudekræft)
    • Infektioner (for eksempel smitsom leverbetændelse)
    • Immunologiske sygdomme (for eksempel leddegigt og multipel sklerose)