Roche og Foundation Medicine indgår fusioneringsaftale for at sikre bred adgang til genprofilering inden for kræftbehandling

• De to virksomheder vil sammen udnytte deres viden om gen- og molekylærinformation til at forbedre udviklingen af skræddersyet behandling til kræftpatienter.
  • Aftalen fokuserer på at anvende Foundation Medicines omfattende genprofileringstests af høj kvalitet samt innovative dataløsninger til at realisere Roches vision inden for skræddersyet behandling.
  • Foundation Medicine vil efter fusioneringen fortsat fungere som en selvstændig virksomhed.

Roche og Foundation Medicine har i dag offentliggjort en aftale om Roches køb af de resterende aktier, som selskabet eller dets datterselskaber ikke allerede ejer. Prisen udgør en samlet handelsværdi på 2,4 milliarder USD og en total virksomhedsværdi på 5,3 milliarder USD. Købsaftalen er blevet enstemmigt godkendt af Roches bestyrelse og FMIs særlige udvalg af direktører. Den endelige afslutning af aftalen forventes at finde sted i andet halvår af 2018.

“Dette er et vigtigt element i vores strategi om skræddersyet behandling, da vi tror på, at molekylær information og bred adgang til omfattende genprofilering af høj kvalitet er vigtige hjørnesten i udviklingen af og adgang til nye kræftbehandlinger. Vi vil bevare FMIs selvstændighed, mens vi understøtter udviklingen af deres fremskridt,” udtaler CEO Daniel O’Day, Roche Pharmaceuticals.

”Foundation Medicine og Roche deler samme filosofi om, at enhver kræftpatient skal have adgang til unik skræddersyet behandling, der er baseret på molekylær information af høj kvalitet. Ved at slå sig sammen med Roche, som en selvstændig fungerende virksomhed, bliver det muligt for Foundation Medicine at fortsætte samarbejdet med Roche og en række partnere i processen med at sikre adgang til gentestning og innovative dataløsninger,” udtaler CEO Troy Cox, Foundation Medicine.

For yderligere information om aftalen, læs den globale pressemeddelelse: https://www.roche.com/media/releases/med-cor-2018-06-19.htm