11.06.2019

Nyhed: Danske sundhedsdata kan bidrage til udvikling af ny medicin og behandling

Highlights fra Data Redder Liv konferencen 2019

Roche er en del af Data Redder Liv - et partnerskab bestående af offentlige og private partnere, der sammen arbejder for bedre anvendelse af danske sundhedsdata til udvikling af ny medicin og behandling - til gavn for patienter og samfund.

De danske sundhedsdata gemmer på viden, som kan give læger, forskere og erhvervsliv bedre indblik i sygdom og behandling og dermed bidrage til udviklingen af nye innovative løsninger. Partnerskabet har siden 2017 arbejdet med at kortlægge grundlæggende udfordringer og definere konkrete løsninger til bedre anvendelse af danske sundhedsdata samtidig med, at den høje sikkerhed om data bevares.

Data Redder Liv konferencen
I maj måned afholdtes Data Redder Liv konferencen, hvor partnerskabet præsenterede tre analyser, der fra hver sin vinkel belyser gevinster ved bedre anvendelse af sundhedsdata til fordel for forskning, udvikling, patienter og samfund.

Se højdepunkterne fra konferencen i denne lille film:

Sundhedsloven er forældet og bør revideres

Hør også Ulrik Lassen, læge og klinikchef på Onkologisk Klinik på Rigshospitalet, forklare, hvorfor han mener, at Sundhedsloven er forældet og en barriere for forskningen, hvilket i sidste ende går ud over patienterne.

Sundhedsdata kan forbedre diagnosticering

Birthe Lemley, formand for Patientforeningen KIU (Kræft I Underlivet) fortæller om hvordan indsamling af sundhedsdata kan være med til at opspore en alvorlig sygdom som kræft i underlivet tidligere.

Afslutningsvist forklarer læge og klinisk professor i radiologi Mikael Boesen og CEO og co-founder i Radiobotics Mads Jarner, hvordan data kan skabe algoritmer der ved hjælp af machine learning kan hjælpe lægen med at analysere røntgenbilleder og dermed diagnosticere patienter hurtigere.