Pressemeddelelse: Darine Ghanem ny administrerende direktør for Roche Pharmaceuticals i Danmark

Den 1. september tiltrådte Darine Ghanem som ny administrerende direktør for Roche Pharmaceuticals i Danmark. Darine kommer fra en stilling som chef for Personalised Healthcare and Patient Access i Roches globale organisation. Hun er uddannet farmaceut og har mere end 20 års strategisk ledelseserfaring med særlig fokus på personlig medicin, sundhedsdata og digital sundhed - de seneste 13 år i Roche.

”Jeg er glad for at starte i Roche Pharmaceuticals i Danmark på et helt særligt tidspunkt i virksomhedens historie. Vi fejrer 125 år for Roche på verdensplan og 50 år med Roche i Danmark. Jeg ser frem til opgaven med internt at støtte den danske organisation og lære om de udfordringer det danske sundhedsvæsen står overfor og diskutere mine synspunkter i forhold til blandt andet et datadrevent sundhedsvæsen med vores eksterne samarbejdspartnere,” siger Darine Ghanem.

“Den danske organisation er meget velanset i det globale Roche-netværk med en tilstedeværelse på tværs af hele værdikæden fra tidlig forskning og udvikling samt kliniske forsøg til diagnostik og lægemidler. Det er en fornøjelse at få muligheden for at slutte mig til et så talentfuldt og erfarent team.”

Darine er en passioneret iværksætter og strategisk visionær leder, der arbejder for at skabe innovation i sundhedsvæsenet ved at samarbejde og udvikle innovative strategier og personlige digitale sundhedsløsninger, der gavner patienter og samfund. Særligt arbejdet med personlig medicin, adgangen til sundhedsdata og dialogen omkring en kommende sundhedsaftale, der skaber mindre ulighed i sundhed og bedre rammer for et mere sammenhængende og bæredygtigt sundhedsvæsen tættere på patienterne, ser hun frem til at fokusere på lokalt i Danmark:

"Gennem offentlig-private partnerskaber og sundhedsdata-initiativer som bl.a. OSCAR kan vi yderligere bane vejen for bedre kliniske forsøg, mere personlig medicin og resultatbaserede beslutninger i sundhedsvæsenet."

“OSCAR (One Stop Shop for Clinical Research) er et treårigt offentligt-privat partnerskab, hvor målet er at skabe en bæredygtig forretningsmodel, der kan lette eksperimentel klinisk forskning beriget af danske sundhedsdata, understøtte brugen af Real World Evidence og udvikle en resultatbaseret prismodel. Efter projektets afslutning vil Danmark kunne tilbyde konkurrencedygtig adgang til fuldt anonymiserede danske sundhedsregistre til udførelse af innovative kliniske studier. Dette vil ikke blot være til gavn for patienterne, men også for danske sundhedsudbydere og samfundet generelt.”

I 2017 blev Darine Ghanem udnævnt til top 40 Healthcare Transformers af Medical, Marketing and Media Agency for sin indsats for at fremme det strategiske fokus på digital sundhed i Roche.

Darine Ghanem har en libanesisk baggrund, men flyttede som ung til Italien, hvor hun har taget sin farmaceutiske uddannelse. Senere flyttede hun til Basel, hvor hun de seneste 13 år har arbejdet i Roches globale organisation. Darine Ghanem bosætter sig i København sammen med sin familie i forbindelse med hendes nye stilling som administrerende direktør i Roche Pharmaceuticals.

”Jeg voksede op med at tale fem sprog og boede i flere lande, og jeg elsker at opleve nye kulturer og føle mig lokal. Jeg er fan af design, mode og madlavning, så jeg er meget glad for, at min familie og jeg får mulighed for at opleve og bo i Danmark og opleve den inspirerende kultur - lige fra mad, design, natur og mennesker,” slutter Darine Ghanem.

Mia Riise Hansen
kommunikationschef