Historier

En familiearv af kunst og kultur

En kvindes kamp for at genvinde kontrollen over en familievirksomhed

En af de mange overraskende ting ved Roche er, at selv om det er en stor, multinational virksomhed, der har eksisteret i 125 år, er det stadig en familievirksomhed. Når en virksomhed går i arv til næste generation, er der en personlig, følelsesmæssig forpligtelse til at holde fokus på langsigtede mål, til ikke at lade sig forføre af tendenser og endda til at efterlade verden lidt bedre, end den var før.

Alligevel var der en kort periode efter efterkrigskrisen i 1919, hvor grundlægger og administrerende direktør Fritz Hoffmann-La Roche stod over for konkurs; han blev tvunget til at vælge mellem at blive en børsnoteret virksomhed eller lukke Roche for altid. Det var svært for ham at miste kontrollen over den virksomhed, der var hans livsværk, men i det mindste ville Roche stadig være i stand til at levere livsvigtig medicin til patienterne.

Få år efter Fritz' død i 1920 begyndte hans yngste søn, Emanuel, og hans fabelagtigt kunstneriske kone, Maja, at købe Roche-aktier tilbage fra aktionærerne for at genvinde familiens indflydelse på virksomheden. Hvis virksomheden vendte tilbage til familien, mente de, at de kunne sikre, at Roche ville forblive tro mod sit formål om at forbedre liv i generationer fremover.

Da Emanuel døde i 1932 i en bilulykke, forfulgte Maja sin afdøde mands ønsker og kæmpede for familiens plads ved bordet. Efter store anstrengelser og personlige omkostninger sikrede Maja familien den kontrollerende majoritet af stemmeberettigede Roche-aktier ved afslutningen på Anden Verdenskrig. Hendes modige historie inspirerede Sidney Sheldons spændingsroman fra 1977, Bloodline, som senere blev filmatiseret med Audrey Hepburn i hovedrollen.

Men Majas bidrag til Roches fremtid stoppede ikke der.

Maja havde altid ønsket at blive arkitekt ligesom sin far, Fritz Stehlin. Da datidens kvinder ikke kunne studere arkitektur, fokuserede hun i stedet på at blive skulptør og en ivrig samler af moderne kunst. Til sidst, som en naturligt begavet bygmester, opfyldte hun denne drøm ved at designe det private hjem, hun delte med sin anden mand, den berømte dirigent Paul Sacher. Hun forblev også tæt på Roche, hvor hun arbejdede med at overvåge opførelsen af virksomhedens bygninger over hele verden. Da Maja brugte årtier på at kuratere en tankevækkende kunstsamling til at fylde væggene i Roches rum, formede hun uigenkaldeligt Roches passion for kunst og kultur. Den dag i dag er støtte til kunst, der udfordrer og inspirerer, en af de filantropiske bestræbelser i vores familiedrevne virksomhed.

M-DK-00001011

Flere historier

Se alle historier

Denne hjemmeside er målrettet danske sundhedsprofessionelle, medier og offentligheden. Kontakt Roche Pharmaceuticals A/S for yderligere information.

KontaktRoche worldwidelinkedinfacebookInstagramtwitterOm RocheDet mener viPharma løsningerPresseKarrierePrivacy noticeLegal statementCookie policy